A NAT, azaz a Nemzeti Alaptanterv az oktatás alapvető, annak tartalmát szabályozó dokumentum. Meghatározza az oktatás fő célját, fő műveltségi területeit valamint kompetenciákat, amikkel a végző diákoknak rendelkezniük kell.
Ebben a bejegyzésben a Digitális kompetenciák nevű résszel szeretnék foglalkozni. Itt azt határozza meg a NAT, hogy a tanulóknak milyen ismeretekkel, képességekkel kell rendelkezniük, hogy versenyképesek legyenek a modern, digitális világban.
Ezen amúgy is kis részt még 3 alrészre osztja a NAT: ismeret, készség, attitűd. Na és, hogy melyik alatt mit ért?
Ismeret: Ide sorolja miket kell ismernie a diákoknak. Ide tartoznak a legelterjedtebb operációs rendszerek és alkalmazói programok, digitális kommunikáció formái valamint a probléma megoldáshoz szükséges algoritmusok (jelentsen ez bármit is). Fontos, hogy ismerje az internetes világ veszélyeit valamint, hogyan tud védekezni eme veszélyek ellen, hogyan tudja megvédeni a magánszféráját. Ezek mellett ismerje a jogi és etikai alapelveket.
Készség: Alapvető képességeket sorolja ide. Képes legyen használni a fent említett operációs rendszereket, a szövegszerkesztő, a bemutatókészítő, az adatkezelő, az adatfeldolgozó, a grafikus-, hang-, videoszerkesztő, a böngésző-és a levelezőprogramokat. Ezek segítségével képes legyen információt keresni, digitális tartalmat létrehozni, megosztani másokkal, különböző csatornákon kommunikálni és együttműködni másokkal.
Attitűd: Gyakorlatilag a diák digitális világhoz való hozzáállását írja le. Fogékony és nyitott legyen a digitális eszközökre, technológiákra, kihasználja azok lehetőségeit. A digitális eszközökben lehetőséget, a mindennapi tevékenységek támogatását valamint a jövő fejlődését látja. Mindemellett kritikusan kezelje az online tartalmakat valamint az online kommunikációt és annak résztvevőit.
Ha részletesebben érdekel a NAT új tervezete ide kattintva megtekintheti.
A 21. században szükséges készségekről itt egy angol nyelvű videó, mit is tartanak igazán fontosnak a hozzá értő emberek:
Mint a videóból kiderül, a tudósok 4 főbb képességet emelnek ki:
- Kritikus gondolkodás: fenntartásokkal kell kezelni az internetes oldalakon olvasott információkat, fontos ellenőrizni a forrás hitelességét.
- Kommunikáció: Hatékony és gyors kommunikáció.
- Együttműködés: Egy-egy probléma megoldásához elengedhetetlen a csapatmunka.
- Kreativitás: Szintén problémamegoldás szempontjából fontos, hogy minél kreatívabbak legyünk. Legyünk képesek egyedi, új megoldásokat kreálni valamint megvalósítani.
Mivel tanár leszek ezért felmerül a kérdés, hogy én ebben hogyan fogom tudni segíteni a diákokat. Én úgy gondolom, hogy elsősorban kutató munkák kiadásával, amiknek az eredményét a diákok csoportosan, vagy egyenként prezentálják egy-egy tanórán. Ez megoldható matematikából és fizikából is, hisz véleményem szerint mindkettő tárgy tartogat érdekességeket. Fizikához különböző szemléltető szimulációk vannak még emellett interneten, amiket be lehet vinni órára, amikkel lehet játszani (ezen az oldalon megéri körülnézni). Mindemellett vannak különböző fájl megosztó portálok (facebook, googledrive, google classroom stb.) melyeket fel lehet használni az oktatásban szintén. Már gimnáziumban rá lehetne szoktatni a diákokat az e-mail-ben való házi feladat beadásra, ottani kommunikálásra, hogy később ne okozzon problémát egy e-mail megírása.